4032 Debrecen, Ötvenhatosok tere 6.
ALDI-val szemben, Délibáb Üzletház mellett
5300 KARCAG, SZT. ISTVÁN SGT. 17. BHG üzletsor
karcag@armacomp.hu
Fax: +3659300484
5200 Törökszentmiklós, Kossuth tér 7. Rossmann oldalában
torokszentmiklos@armacomp.hu
Az online pénztárgépek esetén - a korábbi menetrendhez képest - változott a pénztárgépvásárlás menete. Eddig elég volt a megfelelő papírokkal befáradni hozzánk és megvásárolni a pénztárgépet, most már lényegesen bonyolultabbá vált ez a kötelező tranzakció.
1. lépés: Regisztrációs kód iránti kérelem
A online pénztárgép üzembe helyezési kódot – PTGREG adatlapon – annak kell igényelnie, aki az online pénztárgépet üzemeltetni fogja. A PTREG adatlapon, a regisztrációs kód kérésekor meg kell adni az üzemeltető adatait (név, székhely, adószám), az üzemeltetés helyét (cím), valamint a leendő (vagy meglévő) üzlet fantázianevét. Ezek az adatok fogják alkotni a beüzemelt online pénztárgép fejléc részét, amelynek tartalmi elemeit a 48/2013 (XI.15) NGM rendelet szabályozza.
A regisztrációs kód iránti kérelmet a NAV 5 munkanapon belül feldolgozza, arra - a hibás kérelmet nem alapul véve - válaszul egy határozatot küld az ügyfélkapus tárhelyre, amely tartalmazza a 16 karakteres regisztrációs kódot, amellyel az új online pénztárgép üzembe helyezhető.
2. lépés: Online pénztárgép kiválasztása
A megfelelő típus kiválasztása nem egy utolsó szempont: nem mindegy milyen üzletbe, milyen tevékenységre, mekkora napi nyugtaszámmal dolgozva, PC-re kötve, vagy nem...
Az alábbi általános lehetőségek azért előre belőhetőek:
- PC-s kapcsolat akkor szükséges, ha közvetlenül szoftverből akarunk bizonylatot nyomtatni, folyamatos raktárkezelés szükséges, Nemzeti Dohánybolt esetén majdcsak elkerülhetetn. Ezen megoldásokra jelenleg a Micra Jota M, CashCube Pro, CashCube light típusok ajánlhatóak a PC-s kapcsolat miatt mindenképpen.
- Magas nyugtaszám: amennyiben naponta több száz, vagy akár több ezer adóügyi bizonylat készül, akkor részben a billentyűzet minősége, részben a hőnyomtató típusa miatt fontos szempont lehet a választás során. A forgalmazók ajánlása elsősorban a Micra Eco S illetve a CashCube Pro, valamint a Datecs DP-45 típusok a legjobb választások.
- Akkumulátoros használat: piacon, mozgóárusoknál fontos szempont lehet; amennyiben nincs folyamatos áramellátás a kiválasztott értékesítési helyen, úgy feltétel az akkumulátoros használat. Elsősorban a Datecs DP-25, Micra Mini, Tremol típusok ajánlhatóak.
Kérje kollegáink segítségét a megfelelő típus kiválasztásánál: Ne feledje, hosszabb távú beruházásról van szó, a mostani választás alapján fogja akár nyögni a rossz döntést az online pénztárgép napi használata közben!
3. lépés: Szükséges papírok
Mint manapság mindennek, az online pénztárgép egyik legfontosabb pontja a bürokrácia!
Feltétlenül szükséges iratok online pénztárgép vásárlása esetén:
- aláírási címpéldány (cég esetén)
- meghatalmazás (cég vagy egyéni vállalkozó esetén, amennyiben nem az aláíró fogja hitelesíteni a papírokat)
- aláíró személyes papírjai: személyi igazolvány, adókártya, lakcímigazoló
- meghatalmazott esetén: aláíró papírjai, meghatalmazott papírjai (személyi igazolvány, adókártya, lakcímigazoló)
- cég esetén cégkivonat (nyilvános, e-cegjegyzek.hu-ról kollegáink letöltik a legfrissebbet)
- egyéni vállalkozó esetén: vállalkozói igazolvány, vagy a vállalkozás bejegyzéséről szóló határozat (helyi önkormányzattól)
- regisztrációs kódról szóló határozat (NAV-tól, az 1. lépésben igényelt)
Természetesen a fenti iratokból nem kérünk itthagyni egyet sem, a szükséges iratokat másoljuk, így nem szükséges eredeti példányt újrahitelesíttetni!
A szükséges iratok részben a beüzemeléshez, részben pedig a kommunikációt biztosító szerződés megkötéséhez szükségesek (Mobil Adat, Telekom, No Roaming, Datron felé)
4. lépés: Programozáshoz szükséges adatok megadása
Fontos, hogy a későbbiekben hogyan kívánja használni a megvásárolt online pénztárgépet: szükséges az ÁFA körök megadása (ÁFA körös értékesítés esetén ÁFA gyűjtőkhöz, tárgyi adómentes esetén vagy alanyi adómentes értékesítés esetén is szükséges másik-másik gyűjtő felprogramozása).
Kér-e értékhatár beállítást: azt a célt szolgáltja, hogy lehetőség szerint ne legyen elütés a pénztárgépen, egy-egy "elütés" sok plussz munkát okozhat (jegyzőkönyvezés, magyarázkodás, stb.)
Reklámszöveg szükséges-e: az előállított adóügyi bizonylatokon lehetőség van a láblécben elhelyezni reklámszöveget. Hasznos lehet, ha extra információval szeretnénk ellátni ügyfeleinket, vagy egyszerűen csak "Köszönjük, hogy nálunk vásárolt!" udvariassági kört futjuk le.
PC-vel összekötjük-e online pénztárgépünket: mindenképpen kérje kollegáink segítségét, nem csak programozni, de ellenőrízni és oktatni sem árt ezt a funkciót!
Használunk-e perifériális eszközt: vonalkódolvasót, külső vevőkijelzőt, bankkártya terminált, stb.
Egyéb fizetési eszközök: bankkártya, utalvány elfogadására lesz-e lehetőség
5. lépés: A megrendelés ellenőrzése, fizetés az élesítés előtt
Miért kérjük az online pénztárgép árát élesítés / megszemélyesítés előtt? Azért, mert a megszemélyesített online pénztárgépet a regisztrációs kód felhasználásával az adott adószámhoz kötjük! Ezen művelet után a pénztárgép már csak az adott adózó / üzemeltető adataival üzemelhet, valamint neki kell elszámolnia az ebbe az online pénztárgépbe kerülő adatokkal is: leginkább a bevételi adatokkal, hiszen azok már adóalapot képeznek!
Természetesen rendelést felveszünk az online pénztárgép megrendeléséről e nélkül is, de a megszemélyesítési folyamatot csak ezen összeg megfizetése után van módunk megkezdeni (készpénzben, bankkártyával, előre utalással teljesíthető)
6. lépés: Beüzemelt online pénztárgép átvétele, ellenőrzése, oktatás
A megszemélyesítéssel és a programozással még nem ért véget a munka: sem nekünk, sem Önnek! Az új online pénztárgépét átvételkor kérjük ellenőrízze, bárki hibázhat, jobb ezt minél hamarabb észrevenni: gyűjtők programozása megtörtént-e, értékhatár beállítások ellenőrzése, reklámszöveg, stb.
Ha minden rendben, jön az oktatás. Röviden megmutatjuk, hogy hogyan is kell használatba venni az új online pénztárgépet:
- napnyitás
- váltópénz regisztrálása a pénztárgépben
- értékesítési műveletek
- gyűjtők, különböző fizetési módok használata
- napzárás
- jelentések (pénzügyi, forgalmi)
Ezek a főbb funkciók, amelyekkel mindenképpen tisztában kell lenni az első használatkor!
Beüzemelt online pénztárgépével kapcsolatban ezután is állunk rendelkezésére: a pénztárgépen elhelyezett matricán található telefonszámokon, e-mailben, személyesen!
2013. március 20-tól a 3/2013. (II. 15.) NGM rendelete az alábbiakban határozza meg a pénztárgép használatra kötelezettek körét:
1. melléklet a 3/2003 . (II. 15.) NGM rendelethez
Nyugtaadási kötelezettségüknek kizárólag pénztárgéppel, taxaméterrel eleget tenni kötelezettek köre
1. Az Áfa tv. 166. § (2) bekezdésében foglalt feltétel teljesülése hiányában nyugtaadási kötelezettségüknek kizárólag pénztárgéppel tehetnek eleget az alábbi adóalanyok, illetve üzletek:
a) a gyógyszertárak,
b) a 2009. október 15. napján hatályos TEÁOR ‘08 47.1–47.7 (bolti kiskereskedelem) és 47.91 (nem bolti kiskereskedelem) szerinti kiskereskedelmi, az 56.1 (Éttermi, mozgó vendéglátás) és 56.3 (Italszolgáltatás) szerinti vendéglátási (kivéve a mozgó szolgáltatásnyújtást), az 55.1–55.3 (Szállodai,üdülési, kempingszolgáltaás) szerinti szálláshely-szolgáltatási, a 77.1–77.2 (Gépjárműkölcsönzés, Személyi használatú, háztartási cikk kölcsönzés) és 77.33 (irodagép kölcsönzés) szerinti kölcsönzési és a 95.1–95.2 (Számítógép, kommunikációs eszköz, Személyi, háztartási cikk javítása) szerinti javítási tevékenységet folytató valamennyi adóalany, üzlet, mozgóbolt, kivéve:
ba) a betétdíjas göngyöleget visszaváltó üzlet,
bb) a csomagküldő kereskedelem, kivéve annak nyílt árusítást végző üzlete, bemutatóterme,
bc) az ipari – kivéve élelmiszeripari – tevékenységet folytató egyéni vállalkozó, ha termelő és értékesítő tevékenységét ugyanabban a helyiségben folytatja,
bd) a termelői borkimérés,
be) az utazási iroda, utazási ügynökség, turisztikai szolgáltató iroda utazási szolgáltatásai tekintetében,
c) a 2009. október 15. napján hatályos TEÁOR ‘08 46.2–46.7 szerinti nagykereskedelmi tevékenységet folytató adóalanyok, üzletek a kiskereskedelmi értékesítésük tekintetében.
2. Az Áfa tv. 166. § (2) bekezdésében foglalt feltétel teljesülése hiányában nyugtaadási kötelezettségüknek kizárólag taxaméterrel tehetnek eleget a taxiszolgáltatást nyújtó adóalanyok.
segédletek:
3/2013. (II. 15.) NGM rendelet
http://www.njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=158899.237517
TEÁOR módszertani útmutató, és lista
http://www.ksh.hu/docs/files/532985.PDF http://www.ksh.hu/docs/files/532988.PDF
Az áfa törvény 17. §-a szerinti előlegfizetés esetén az áfa törvény 43. § (4) bekezdésében foglaltak szerint számlát kell kibocsátani, amelyen az előlegfizetés ténye feltüntetésre kerül. Ez a számlaadási kötelezettség a törvény hivatkozott rendelkezéséből ered, független a vevő kérésétől és az eladó szándékától. E gazdasági eseményt tehát nyugtával nem elegendő bizonylatolni.
Az 1992. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: áfa-törvény) 70.§-a értelmében a nyugtaadási kötelezettség általános, ez alól csak az ugyanezen törvényhely (2) bekezdésében, illetve a 73.§-ban tárgyalt esetek képeznek kivételt. Egyszerűsített számlát csak a vevő kérésére kell kibocsátani. Az adózó nem dönthet úgy, hogy azáltal iktatja ki a nyugtaadást, hogy kivétel nélkül minden értékesítéséről egyszerűsített számlát bocsát ki, mert…
Minden forgalomban lévő pénztárgépet (a tartalék pénztárgépet) is köteles a pénztárgép üzemeltetője minden év elején - külön kiadott APEH közleményben szabályozott módon - az előző naptári évre vonatkozóan a pénztárgép adómemóriájának kiíratását - a bevétellel való egyeztetés érdekében - el kell végezni, és azt az ellenőrzés céljára megőrizni. A kiírt összesített adatokat a kiíratást végzőnek a pénztárgépnaplóban is rögzíteni kell. A kinyomtatott fekete doboz kiíratást a gépnaplóban őrizni kell a pénztárgép használati ideje alatt, és a forgalomból kivonás után még 5 + tárgy évig.
Azok a pénztárgépek melyeket a jelenlegi apeh előírásnak megfelelnek és újonnan vagy használtan vásárolhatóak és forgalomba helyezhetőek.
Azok a pénztárgépek melyeket a jelenlegi apeh előírás miatt újonnan és használtan sem lehet megvásárolni és nem lehet forgalomba helyezni
Azok a pénztárgépek melyekben ha nem történik tulajdonos változás, tehát az adószám első 8 számjegye nem változik akkor 2010.12.31-ig fekete dobozt lehet cserélni benne
Azok a pénztárgépek melyek a fekete doboz megteltéig vagy egy esetleges fekete doboz meghibásodásig használhatóak.
Azok a pénztárgépek melyek semmilyen körülmények között nem használhatóak!
Bővebben: NAV
Az átállítás minden olyan pénztárgépre vonatkozik, amely nincs kivonva a forgalomból, kivétel nincs! Akkor is át kell állítani az új 25%-os és 18%-os ÁFA-kulcsokat, ha azt nem használják. Minden átállításról adatközlő lapot kell küldenünk az adóhatóság felé. A határidőn túl átállított gépekről listát kell küldenünk az APEH részére. Kérem, ne felejtsék el átállíttatni pénztárgépeiket! Az ÁFA átállítást kizárólag a hivatalos szerviz által lehet elvégezni.
Az üzletek működéséről és a belkereskedelmi tevékenység folytatásának feltételeiről szóló 4/1997. (I.22.) Korm. rendeletet módosította a 160/2000. (IX.21.) Korm. rendelet. Ennek következtében módosult a rendelet személyi hatálya, de a módosítás érintette - többek között – az 1. számú mellékletet is, mely az üzletkörök felsorolását tartalmazza. Új elemként jelenik meg ugyanis a 703. Egyéb jármű kölcsönző (TEÁOR 71.21-ből), a 801. Lábbeli, bőráru javító műhely, fiók (TEÁOR 52.71), a 802. Elektromos háztartási cikk javító műhely, fiók (TEÁOR 52.72), a 803. Óra-, ékszerjavító műhely, fiók (TEÁOR 52.73), és a 804. Egyéb fogyasztási cikk javító műhely, fiók (TEÁOR 52.74). Mivel a pénztárgépek és taxaméterek használatáról szóló 24/1995. (XI.22.) PM rendelet mellékletének I./c) pontja értelmében nyugtaadási kötelezettségének csak pénztárgéppel tehet eleget az üzletek működéséről szóló, külön jogszabály vonatkozó mellékletében szereplő valamennyi üzlet, ezért a módosító kormányrendelet hatályba lépését követően (a kihirdetést követő 30 nap elteltével) a fent említett üzletköri besorolású tevékenységet folytató gazdálkodó szervezetek is csak pénztárgéppel tehetnek eleget nyugtaadási kötelezettségüknek (a gazdálkodó szervezetek fogalmát a Ptk. 685. § c) pontja határozza meg).
további információk:
Ki kötelezett pénztárgéppel, taxaméterrel teljesíteni a nyugtaadási kötelezettségét
Pénztárgéphasználatra kötelezett adózó, ha csak számlával tesz eleget kötelezettségének online pénztárgép helyett
"
A pénztárgépek forgalmazási engedélyét az APEH elnöke adja ki, és vonja vissza. Az APEH elnöke az engedélyben megjelöli a típust, az engedély számát, a forgalmazó és a szervizek kötelezettségeit. Ha a forgalmazó, vagy a szervizek az engedélyben foglaltakat nem tartják be, az APEH a jogszabályokban előírtak szerint jár el. A forgalmazásra engedélyezett, illetve visszavont pénztárgépek és taxaméterek listája az Adó és Ellenőrzési Értesítőben és az APEH Internetes honlapján közzétételre kerül.
Az APEH közlemény szabályozza a pénztárgépek javítását is. A pénztárgépen max. 15 db, ezen belül max. 5 db azonos típusú hibajavítás végezhető el. A hibaszám megállapításánál nem kell figyelembe venni az akkumulátor, biztosíték, nyomtató mechanikai hibát. Az ezt meghaladó javítás esetén a pénztárgépet selejtezni kell. Tehát, ha a pénztárgépet már 15-ször javították (a kivételek figyelembevételével) akkor az nem használható tovább, függetlenül a gép korától
Az AP szám a pénztárgépek egyedi azonosító száma. Ez a szám minden pénztárgép esetén más, nem lehet két megegyező AP szám. A 9 jegyű szám első 3 számjegye a pénztárgép típus azonosítója, a többi 6 számjegy pedig a kassza egyedi azonosítója. Ezt a számot a pénztárgép mellé kapott gépnaplóból, az APEH bejelentőről, vagy a nyugták aljáról olvashatja le. Minden kiadott nyugta alján kötelezően szerepelnie kell, így minden nyugtáról leolvasható. kötelezettségüknek kizárólag pénztárgéppel vagy taxaméterrel tehetnek eleget az alábbi adóalanyok, illetve üzletek, ha a nyugtaadás helyett nem választották a számla kibocsátást:
Üzemanyagkút esetében pénztárgépként csak erre a célra kialakított, kútfejjel összekötött, típusjóváhagyott pénztárgép használható.
Nyugtaadási kötelezettségüknek kizárólag pénztárgéppel vagy taxaméterrel tehetnek eleget az alábbi adóalanyok, illetve üzletek, ha a nyugtaadás helyett nem választották a számla kibocsátást:
Üzemanyagkút esetében pénztárgépként csak erre a célra kialakított, kútfejjel összekötött, típusjóváhagyott pénztárgép használható.
Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal 2006. 01.01 hatállyal új közleményt adott ki, mely szabályozza a pénztárgépk technikai követelményrendszerét, valamint a javítást és üzembehelyezést. Nagyon fontos, hogy a nyugta fejlécének kötelező adatai is változtak. (közlemény 1.15.pont) A következő adatoknak a leírt sorrendben mindenképpen szerepelnie kell a fejlécben: Bizonylat fejléc adatok (az adatsorok alábbi sorrendje kötelező);
Tehát ha Önök pénztárgépet vásárolnak ellenőrizzék le, hogy ezek az adatok mindenképpen szerepeljenek a nyugta fejlécében.
Minden gép esetén lehetőség van a nyugta lezárását megelőző korrekcióra, az ehhez szükséges információt megtalálja a géphez adott útmutatóban, vagy keresse meg a készüléket honlapunkon, és nézze meg a kezelési útmutatót. Amennyiben már lezárta a nyugtát, tehát a nyugta aljára kinyomtatta a gép AP-jelét, és az APEH számot, akkor csak egy külön nyomtatványon teheti ezt meg: Pénztárgép napi bevételének módosító tételei (B.sz.ny. 22-31 r.sz.)
A rontott nyugtát csatolni kell a tőpéldányhoz, az első példányt kell eljuttani a napi zárás szalaggal a könyvelőhöz, aki majd a rontott nyugta összegét az adóköteles forgalomból levonja.
Bővebben: